söndag 25 april 2010

Att vakna upp livrädd


Det började med en rejäl kaskadspya rakt upp och ner bara så där. Det var i onsdags. Efter det har vi hunnit torka upp kanske 50, använt upp alla sängkläder, varenda liten handduk, alla hans kläder och moppat och skurat och tvättat och vyshat och vankat av och an med honom i famnen och bytt tusen blöjor, tvättat och badat honom, smörjt, smekt, gjort allt för att få ett litet leende. Var femte minut i jag vet inte hur många timmar försökte vi ge honom en tesked vätskeersättning i taget, men allt kom upp. Jag har svårt att beskriva maktlösheten, allt är som i en dimma. När man inte sovit själv och måste ta tiden och försöka få i honom. Kämpandet.
När vi vaknade i går morse efter några ynka timmars sömn, kanske tre, blev jag verkligen livrädd. Lilla Folke, blek som ett spöke, lealös och apatisk med ögon som försvann in i sina små hålor. Han orkade inte ens hålla den lilla kroppen upprätt, utan föll ihop som en liten vante. Tänk er rädslan! Mitt hjärta dunkade hårda djupa slag.
Vi uppsökte akuten som som tur är ligger väldigt nära. Det slutade med en kanyl i armen och dropp. Sjuksköterskan hade svårt att hitta en ven då Folke fortfarande har allt babyhull kvar som ni kan se på bilden. Det gick bra till slut och han fick fem timmars dropp, en halvliter. Han sov hela dagen och hela natten.
Jag satt där vi sjukhussängen och iakttog honom i timmar, oförmögen att vila själv. Jag tänkte på hur det måste vara för föräldrar med allvarligt sjuka barn. Det här var en för all del allvarlig, men ändå övergående magsjuka. Vi skulle få honom tillbaka, se hans glada ögon igen och se honom leka och skratta snart.

7 kommentarer:

  1. Usch, nu bölar jag. Man är så maktlös när man ställs inför sånt där. Har varit med om liknande men i Thailand. Hoppas han piggar på sig!

    SvaraRadera
  2. Ja, han mår bra nu! Hoppas det gick bra för er också.

    SvaraRadera
  3. Oj. Vad skönt att han mâr bättre nu. Förstâr att ni var oroliga. Mânga kramar pâ er!

    SvaraRadera
  4. Så skönt att han är på bättringesn väg! Jag har tänkt på er. Ge lillen en stor puss från tant Hanna

    SvaraRadera
  5. Aj, allt det där jobbiga som jag gnäller om, sömnbrist och ungar som suger på toasittsar är ingenting mot sånt här. sånt här är ju det verkliga jobbiga, för man går sönder i hjärtat. och ändå som du säger så var ju detta ändå nåt övergående. det är sånna här grejer man inte kunde förstå innan man blev morsa, hade man vetat så vete fan om man klarat skaffa några barn. skönt att ni mår bra i allafall!
    samma

    SvaraRadera
  6. Hu. Jobbigt jobbigt. Otäckt. Skräcken. Men bra att det gick bra.

    SvaraRadera
  7. Ja, man hade ingen aning! Och det var väl en jävla tur..haha! Idag är Folke helt återställd! Skrattar, kryper och äter som en häst. Jag är TACKSAM!

    SvaraRadera