lördag 4 juni 2011

Måla i olja, sjunga, skriva

Jag känner så för att göra något kreativt. Men vad? Känner för stora svepande rörelser på en stor stafliduk. Jag har aldrig utvecklat den sidan hos mig själv. Jag hade en femma i bild men jag förstår verkligen inte varför. Jag var visserligen bra på att teckna och rita av människor. Men att måla på fri hand - resultatet är ett skämt. Ändå längtar jag efter det. Starka, vackra färger i orange och gult. Doppa i olja och rengöra penslar. Har väl en romantisk bild av hela skapandet och av oljemålning.

Ett annat alternativ är sången. Varför slutade jag ta sånglektioner? Jag var alltid helt sprudlande när jag gick därifrån. Glad över att rösten fått en djupare klang och för att jag fått ordning på magmuskler och andning. Jag sjöng mest old school soul.
När jag var liten sjöng jag varje högtid solo för hela skolan och alla elevers föräldrar. Min musikfröken sa att jag hade känslan. Men jag utvecklade aldrig riktigt tekniken. Dessutom har sången varit en känslig punkt hos mig. I tonåren skulle man inte sticka ut och Jantelagen i min hemkommun var skämmande stor. "Du ska inte tro att du är bättre än någon annan". Just nu pågår en debatt om 80-talisterna. Men jag beundrar dem. De går sin egen väg, är inte rädda för att profilera sig och sina drömmar. Om jag växt upp under individualismens tidsålder, hade jag gjort något mer av musiken då?

Sen har vi det här med skrivandet. Jag älskar det. Skrev de 50 första sidorna på en bok. Är det inte klassiskt? Jag vill gå en skrivarkurs, kanske på Biskops-Arnö. Men det får bli efter småbarnsåren. Allt får bli efter småbarnsåren. Eller?

4 kommentarer:

  1. Vad skönt ändå att du har lust, själv känner jag att det enda jag har tid med nu är jobb, familj och ja, jobb. Pratade med en polare om det, hur svårt det är att ta sig tiden, men kände samtidigt att what the fan... Man måste ju TA sig tid för att FÅ tid.

    SvaraRadera
  2. Åh ja! De där intressena, alla dem som man skrev i folks mina-vänner-böcker förr i tiden. Å som sen på riktigt var sånt man sysslade med på fritiden. Känns som om jag har noll av dem kvar. Baka kanske. Läser liksom knappt tidningen längre alla dagar...

    SvaraRadera
  3. Men hörrni brudar. Ni GÖR ju nånting kreativt. Ni skriver ju! Visserligen på blogg men ändock!

    SvaraRadera
  4. Sant. Helt sant. Men ändå. Tidigare skrev jag å fick betalt för det. Då kändes det mer berättigat å befogat å meningsfullt. Bloggandet blir aldrig samma sak. Men samtidigt enorm tur att det finns en sån ventil!

    SvaraRadera