tisdag 10 november 2009

Gå eller inte gå på årets tv-fest, det är frågan

Det är tv-fest i kväll, några kvarter bort. Alla kommer att vara där. Snygga, strålande, sminkade, i snygga klänningar, fina skor, sipprandes på drinkar. Sist jag var där var jag höggravid. Jag gick dit med en tajt tisha och en stolt mage i vädret. Jag kände antagligen runt tvåhundra personer. I stället för att softa i ett hörn och låta de som känner igen mig komma fram, sprang jag runt som en skållad råtta och hälsade på gamla och nya kollegor. Vi utbytte alla samma fras. "Hej, hur är det? Vad jobbar du med nu?" Och sen självklart det obligatoriska; "Wow vilken mage! När är det dags?".
Om jag går dit i kväll kommer vi att utbyta exakt samma fras men avsluta med "Du fick barn va? Hur gammal är han eller hon nu?" Eller så har de koll. De kommer att säga "Han heter Folke va? Jag har sett honom på facebook." Sen skjuter de från höften och blinkar med glimten i ögat.

Ska jag gå? Ligger här i sängen med rufsigt hår, lite bebiskräk på axeln och spår av majspuré på jeansen. Orka duscha, välja klänning och sminka sig. Men ändå! Det är så många jag vill träffa! De som man kommit så nära på otaliga projekt, de som man slitit dygnet runt med. Man har ju faktiskt fått några vänner för livet. Men krogen, det var livet innan, det lockar mig konstigt nog inte..

1 kommentar: