onsdag 11 november 2009

Vakthållning

Ser journalisten och författaren Kristina Hultman på Gomorron svt1. Läste ett utdrag ur hennes roman igår, hon fångar stämningen, ögonblicken. Jag måste köpa den. Lyssna bara på det här:

"Den yngsta, det är hon som jag kallar flickvännen, ser ut som en helt vanlig svensk tjej av den söta igenkännbara typen. Lite spralligare frisyr kanske, med blonda spikraka strån i det färgade bruna. Det enda som möjligtvis avviker från normen är att hon sitter ovanligt rak i ryggen, det ser ut som om hon vore stelopererad, och att hon aldrig tittar mig i ögonen. Omedelbart får jag den där konkurrenskänslan som jag hatar. Catfightsfeeling.

Svarta och vita kvinnoobjekt på ett schackbräde försöker knuffa ut varandra. Hela tiden håller hon blicken fokuserad på de andra två, särskilt den ena, särskilt hon den märkliga. Det ser ut som vakthållning."

Läs utdrag här.

... Och när är hennes nystartade blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar