tisdag 15 december 2009

Min lillasyster som är så liten
är uppenbarligen inte så liten längre








Plötsligt, mellan tuggorna, insåg jag att min syster blivit - vuxen. Väldigt vuxen. Jag iakttog henne och funderade på om det är dags att lägga ner de "goda råd" man så gärna ger. Vi är på samma nivå nu, kanske tycker hon att jag är tröttsam? Hon har alltid varit mer skötsam, mer ordningssam, mer fridfull, lättsam, trivsam, förnuftig, enkel - mer av allt normalt.
Hon är tio år yngre än mig och har gått från att vara fattig student och bo i en skolåda - till att ha fast jobb och lägenhet där hon bjuder på middagar, lagar mat och bakar. Det blev hemgjord pizza på fina råvaror och ostar som hon tagit med sig hem från jobbet. Hon jobbar bakom en charkuteridisk på Lidingö och har lärt sig allt om kött, fisk, röror, soppor, bröd och ostar. Tack lillasyster för Gruyère, Gorgonzola Mascarpone, choklad, kaffe och kärlek. Och för gourmélektionen, jag slukade varenda ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar