tisdag 9 februari 2010

Från halvvattniga köttfärssåsar till gourmé

Jag vet inte vad som hänt här hemma men nya tider stundar! Min kille har helt plötsligt, ja tre dagar i rad för att vara precis, börjat stå vid spisen - och börjat stå vid spisen på ett bra sätt. Tidigare har han på sin höjd lagat någon vattnig köttfärssås eller halvtorr kyckling i ugnen som han saltat och kryddat så snålt att man undrar om han förväxlat priset på salt med saffran. Eller glömt smaka av för den delen.
Vi är inte direkt paret som storhandlar. Vi bränner säkert femtusen spänn per månad på mat från de alldeles för dyra söderbutikerna, och säkert tusen till på hämtmat. Men för några dagar sedan beslöt jag mig för att lämna karl och bebbe hemma för att för första gången sen Folke föddes storhandla. Glenn bad mig köpa sötsura såser, soja, chiliolja, kryddor och "roliga grejor". Misstänksamt och aningen surmulet undrade jag vad han skulle med allt det här till då det ändå är jag som lagar maten och han som städar undan. Vad han då hade i sinnet, har nu visat sig. Med en helt ny inspiration från God knows who har han lagat så att svetten lackat.
När det var dags att äta tog jag halvskeptiskt den första tuggan med hans nyfikna ögon fäst på min mun. För att genast lysa upp i ett förvånat leende. Det var helt klart i klass med vilket Cap Verde-hak eller thaihak som helst! Gott. Riktigt jävla gott.
"Hur har du gjort det här?" frågade jag.
"Först hackade jag vitlöken i småbitar, fräste upp den i äkta smör. Sen gjorde jag en bas av mjöl som jag vispade i smör i den andra pannan till det fick en gyllene färg. Sen lade jag till.. bla bla bla.. och i med grönsakerna sist för att de fortfarande skulle vara crispiga bra bla bla.."
Jag bara gapade. Han pratade som en riktig kock.
"Men..men..men, jag visste inte att du kunde laga mat!?"
"Jo, jag lärde mig det under åren jag var vegetarian. Hur man hanterar råvaror." Varför har jag inte märkt av den här talangen tidigare då? Tillåt mig förundras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar