söndag 14 mars 2010

Våldtäkt på film

Hur kommer det sig att jag hela tiden ramlar över en viss typ av filmer? Jag hämtar hem, lånar eller hyr en på känsla - och det visar sig ofta handla om sexuella övergrepp, våldtäkt och mäns våld mot kvinnor.

Mina 3 värsta filmer:
-En rumänsk film som jag hyrde utan att ha en aning om vad den handlade om. Den visade sig handla om ett foster som skulle aborteras. En rumänsk student blir gravid och måste ta abort. Eftersom det är olagligt i Rumänien på 80-talet måste hon anlita en man som ska abortera fostret illegalt. Han anvånder sig av utpressning och tvingar henne att utföra vissa tjänster innan han ska hjälpa henne att bli av med barnet. En viktig film rent politisk, då det var så här det i värsta fall kunde gå till, men helt fruktansvärt att genomlida: 4 månader, 3 veckor och 2 dagar
-Jag köpte franska Irréversible för några år sedan då jag hade känslan av att det var en film jag skulle gilla. Men en scen är rent ut sagt vidrig: en åtta minuter lång våldtäktsscen. För ett tag sedan plockade jag bort den från hyllan, då varje blick åt det hållet påminde mig om det horribla.
-För första gången fick jag förståelse för hur en våldtäktsman kan fungera, i Den fria Viljan. Den sjuka drivkraften att tvinga sig på för att få någon som helst fysisk kontakt, problemen i relationer till kvinnor, hur han kämpar mot de egna demonerna. Den fria viljan var en bra film som satte djupa spår i mig. Men återigen - ack ett så vidrigt tema.

2 kommentarer:

  1. ungar tystas bäst med sirap på nappen då slutar de skrika bums även om de skitit på sej då kan man vänta ett par timmar med att byta blöja. de kan sova fast de skitit på sej ja vet gör så jämt

    SvaraRadera