söndag 2 maj 2010

Ny energi

I tosdags var jag bjuden till Vanessa på middag. Någonstans ville jag åka dit men det kändes nästintill fysiskt omöjligt. Efter tre veckors sjukdom i hela familjen och frånvaron av sömn kände jag att det inte under några omständigheter var möjligt att bege sig in i duschen, göra sig i ordning och åka dit. Jag låste in mig på toaletten och ringde Anna. När jag hade lagt på började jag storböla. En sån enkel sak blev ett oöverstigligt problem. Glenn knackade på och bad att få komma in. Han sa åt mig att åka på den där middagen och sova över hos en kompis för att få en natts sömn. Även fast han var lika slut som jag. Gråten var förlösande. Jag tog en lång dusch. Åkte iväg till slut. Vanessa bjöd på skaldjursrisotto, en av mina favoriträtter. Och även om jag inte var roligt sällskap utan mest satt och stirrade var det ändå skönt att se något annat än redaktionen eller de fyra väggarna där hemma. Vi åkte till och med till Strand för en öl. Men vid halvtolv åkte vi hem till Anna. Jag sov i fem timmar, utan att behöva vakna en enda gång. En sån ynka liten sak ger mig ny energi! Nu ska Glenn få tillbakakaka. Igår lagade jag trerättersmiddag: tunnbrödsrullader med gubbröra och öl till förrätt, citron- och fetaostlax i ugn med limecremefraish-sås och nypotatis och vitt vin. Hemgjord choklad- och hallonmousse. Idag tar jag med mig Folke till gamla vänner Jordbro, Glenn ska få sova hela dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar