onsdag 31 augusti 2011

Lycklig arkitektur!





När vi bestämde oss för att lägga ett bud på fyran insåg vi också att det var en hel del att renovera för att få det som vi ville ha det för att trivas bra. Hur mycket vi lyckas sälja min tvåa för är ganska avgörande för hur mycket vi kan bygga om.
jag berättade om lägenheten för några föräldrar på kooperativet där Folke går. Någon undrade om jag inte skulle be en annan förälder om råd, en tjej som arbetar som arkitekt. Varför inte? tänkte jag.
Hon som heter Karin och hennes kollega Jens erbjöd sig sina tjänster för en oansenlig summa pengar, som i sammanhanget var en droppe i havet. För det fick vi detta! Se bilderna ovan. Det här kan vi använda som ett kvitto om det blir problem med hantverkarna. Nu ser de i detalj var det är vi vill göra och kan inte komma efteråt och påstå att "det var det här vi kom överens om". De här skisserna kan inte missförstås.

Det bästa förslaget gällde de två toaletterna/badrummen. Det stora badrummet var något som jag verkligen fastnade för. Det ska bli min lilla oas där jag kan låsa dörren och ta långa bad. Kanske bjuda över några kompisar på spa-kväll. Badrummet är lika stort som ett sovrum! Och har dessutom två fönster. Det tog arkitekterna fasta på och gav ett utmärkt förslag. Varför inte bygga ut den lilla toan och placera tvättmaskin och torktumlare där? När barnen kommer in i lägenheten, skitiga och danna, kan de bara svängas vänster, gå på toaletten och tvätta av sig och kasta kläder i tvättmaskinen. Dessutom slipper jag höra maskinen gå medan jag ska njuta i badrummet. Hade aldrig kommit på tanken själv!



Jag tänker mig svart- och vitrutiga diagonala golv. Ett badkar med tassar och en ljuskrona med tända ljus i taket. Lovley!

För att få maximalt ljus i lägenheten föreslog arkitekten att vi skulle ta fasta på 60-tals-stilen och bygga en hel vägg av glas-spaljé in mot sovrummen. Där ska vi ha tjocka, grova drapperier som går att dra över hela lägenheten.

jag säger bara det - lycklig arkitektur! Anlita dem.

1 kommentar: