torsdag 26 november 2009

Babydrama natt 1: Följ med mig, Glenn och Folke på en fyradagarsresa!

Vi satt mitt emot BVC-sköterskan. Båda med ringar under ögonen och, om vi ska vara ärliga, med en känsla av hopplöshet. När ska det vända? Dagarna är fantastiska, vår son är det bästa vi vet! Men när när när ska vi få sova en hel natt? Jag satt och drömde mig bort. En vinkväll, en biokväll, en lång, en tjejmiddag, en nattpromenad - vad som helst - bara jag kunde vara lugn inombords, trygg med att Folke sover sött där hemma.

Så många gånger jag legat inne i sovrummet med Folke bredvid mig, iakttagit honom. Då han äntligen somnat och har ett drag av ro i ansiktet. Tyckt att han varit så vacker, men ändå haft en rastlöshetskänsla. Och inte kunnat somna själv, då jag vet att han vaknar efter 40 minuter. Och jag har tänkt tillbaka på de perioder då han "bara" vaknat två gånger per natt, inte ens med ett ynka gnäll, utan med ett hungrigt smackande. Då jag ammat honom och han har somnat om.
- Men nu är det värre än någonsin, sa vi till vår sköterska. Han vaknar runt tio gånger per natt. Hennes svar förvånade oss. Hon sa att Folke är tillräckligt stor för att lära sig somna själv och att det tar runt tre, fyra dagar för honom att vänja sig. - Ni gör honom en tjänst om han lär sig att somna själv. Han kommer att känna sig trygg med att ni finns där men somna om själv när det behövs.
- Jag ammar honom bara på natten sen några veckor tillbaka. Jag vill sluta amma honom på natten också.
- Inga problem, svarade hon. Han behöver inte äta mer om han äter så mycket som en liten burk mat eller gröt var tredje timme hela dagen. Marla, jag tycker att du ska sova borta i natt. Glenn, du vilar och äter ordentligt idag och sen tar du hand om Folke hela natten. Hon vände sig till mig.
- Och Marla, du kommer hem inte hem förrän i morgon bitti. Glenn, han kommer kanske att gråta i timmar. Du går in och tröstar honom hur ofta du vill, men du måste vara konsekvent så att han förstår att han ska sova. Trösta, vyscha några minuter och lägg sedan ned honom igen. Jag LOVAR, efter tre dagar kommer han att acceptera att du också kan natta honom. Efter det kan ni natta honom varannan natt och du kan få sova Marla. Du ser ut att behöva det.
Eh, ja.....
Nu är jag på väg ut genom dörren. Ska sova hos min vän Fröken som jag hade en utekväll med för någon vecka sedan. Inte långt borta om Glenn skulle få ett mindre sammanbrott, men tillräckligt långt borta för att inte springa in i sovrummet och kasta mig över Folke.

Följ med på vår resa mot ett drägligare liv och önska oss lycka till!

2 kommentarer:

  1. Lycka till! go Glenn! You can do it

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det lät som en klok sköterska. Förstâr att det skär i ditt mammahjärta och att det bli jobbigt i början men i slutändan blir allt bra ska du se.
    Sov nu sâ gott och slappna verkligen av. You can do it ;)
    kramar

    SvaraRadera