söndag 7 februari 2010

Uppfostringsmentaliteten

1. Jag pratade i mobilen igår medan Folke sov i vagnen. En man kom fram och avbröt mitt i samtalet. "Akta ditt barn, han kan få en istapp i huvudet!". Jag hade sufletten på barnvagnen uppfälld, jag gick så långt ut på trottoaren jag kunde och tittade upp med jämna mellanrum. Ändå skulle det uppfostras. Han sa det kanske av välvilja (även om jag uppfattade honom som rejält överlägsen), men jag undrar om jag ser så pass lobotomerad ut att man tror att jag inte kan ta hand om mitt barn och se risker på egen hand?
2. När jag steg in i en inredningsbutik på Åsögatan blev jag bemästrad av personalen. Jag fick inte ens gå in i själva butiken. "Kan du stå där med barnvagnen?" sa butiksbiträdet och pekade på en matta vid ingången. Det kändes som att jag förpassades till skamvrån. Barnvagnsförbud gäller alltså inte bara på caféer, utan numera också i butiker.
3. För inte så länge sedan blev min vänstra fot överkörd av en rullator nere i korsningen Götgatan/Ringvägen. Vanligtvis skulle kanske personen be om ursäkt, men i stället fick jag en utskällning för att jag stod i vägen. Tanten tyckte på fullaste allvar att jag skulle stå längre ut i trafiken med min barnvagn.
Jag är bemästrad, påkörd, utskälld och uppfostrad. Livet leker hörrni!

8 kommentarer:

  1. Hej Marla, long time! Ilskna tanter ska man inte bekymra sig om. De är gamla och har förlorat förmågan att se längre än till slutet av sin egen käpp (eller här: rollator).
    Jag blev häromdagen mästrad av både chef och kollega för att jag ska tatuera mig på armen. Det är tydligen också helt OK att tala om för vuxna människor att val de gör är fel och kommer att ångras. Man får fräsa ifrån när det behövs och tappert ignorera resten...

    SvaraRadera
  2. När jag och dotra gick ut genom porten idag mötte vi "Vet du när bin firar jul-gubben"..det kommer jag ihåg från grönsaksdisken på Ica..han var där då också :)

    SvaraRadera
  3. Jerk, han var ju sådär rolig!
    Hallå Sesse! Bra att du hittade hit. Tur att du väger upp smaklösheten på ditt jobb!

    SvaraRadera
  4. Du får ta alla äldres kommentarer som en sorts komplimang; du ser tydligen så ung ut att de tror att du inte är redo att vara mamma... ;)

    SvaraRadera
  5. Haha! Ja, så kan man ju välja att se det. Trevligare så.

    SvaraRadera
  6. Jag ska bli en sån där tant. Som går före i köer och som har rätt säga vad hon vill och att göra lite som hon vill för hon är gammal. *Längtar*

    SvaraRadera
  7. Jag ska mer bli en färgsprakande tant med hatt och för mycket smink som bjuder små barn på färgglada marmeladkulor. Tror du vi kan umgås ändå?

    SvaraRadera
  8. Sounds like a match made in heaven :)

    SvaraRadera