onsdag 10 mars 2010

Puls

Idag är en sån dag då jag älskar att jobba med nyheter! Då mediedrevet går och man känner att man sitter i nyhetsflödets absoluta kärna. I morse fick jag i uppdrag att hitta den adress där "Jihad Jane", kvinnan som åtalas för att ha planerat terrordåd mot svenske serietecknaren Lars Vilks sitter häktad - något som jag inte hittade uppgifter om på nätet. Så jag bestämde mig för att först leta upp åtalet mot kvinnan. Jag ringde domstolen i Pennsylvania för att få tag på hennes advokat för att han i sin tur skulle berätta var hon finns. Samtidigt var en av redaktionens utrikeskorrenspondenter på väg dit för att förbereda en så kallad "direktare", en direktsänd rapportering utanför häktet. Det gällde att snabbt lotsa honom till rätt ställe. Snacka om puls!
Samtidigt fick jag i uppgift att ringa den lokala polisen för att försöka fixa en intervju med polischefen/förundersökningsledaren till vår korre som just satt sig på flyget till Dublin.
Det ska bli intressant att se hur det går i sändningen i kväll! Kommer korrarna att vara på plats? Har de fått tillräckligt med information?
Den enda nackdelen är att jag efter denna första vecka på nygamla jobbet dras med en svagt molande spänningshuvudvärk. Fick skippa lunchträningen på grund av stressen och huvudvärken, samtidigt som jag kände att det idag vore som mest nödvändigt att koppla bort hjärnan och bara använda kroppen. Undrar om ett glas vin vidgar artärerna i tinningarna i kväll? Vi säger så.

3 kommentarer:

  1. Grattis till jobb och ett dessutom ett spännande sådant! Det där fixar du lätt. Hur länge får du vara där? Kram kram

    SvaraRadera
  2. Ser inslaget just nu, snyggt jobbat! ; )

    SvaraRadera
  3. Först sa de fem veckor, men idag fick jag en hint om att jag får stanna hela våren och sommaren! Men inget är klart ännu. Skriver om det sen! Tack Marpan. :)

    SvaraRadera