måndag 25 april 2011

"Jag kommer inte att bli en morsa som hänger i lekparker"

Jag trodde inte jag skulle bli en av dem som skulle tycka att det var mysigt att sitta med när barnet lekte i sandlådan. I själva verket tänkte jag att den delen av föräldrarskapet - utomhusaktiviteter - skulle bli min akilleshäl. Fy fasen vad trist att stå och frysa i en pulkabacke eller sitta i timmar och "passa barnet" medan han eller hon plaskar i en vattenpöl och vägrar gå hem.

Det var innan jag förstod njutningen i att se sitt barn bli överlycklig över en pulkatur eller att ha lyckats göra en sandkaka med sin hink och spade. Att se vad det hittar på och hanterar allt de upplever, hur de tänker. Att försvinna in i den lilla världen. Långt ifrån jobbångest, ekonomi, relationsproblem, stress - ja allt som följer med vuxet liv - och se det barnet ser, det är som terapi.

Jag visste inte att det enklaste enkla som verkade så tråkigt skulle göra mig lyckligare.

2 kommentarer:

  1. Well, du har ju redan gjort en bebisperiod så du vet väl på ett ungefär vad som kan väntas. Men själv längtar jag lite efter den där sandlådegrejen, tänker att det ger mer feedback än typ amning. Tänker mig till å med att kvinna kanske kan hinna läsa nån tidningsartikel eller så där i parken...men kanske bedrar mig för att ungen måste passas å jagas...

    SvaraRadera
  2. Det beror nog på vilket slags barn man får. Ett som bara sitter på rumpan eller en som inte kan vara still en sekund. :)

    SvaraRadera